Epost: hej@smartme.se
Måndag – Fredag: 08-17
Lördag – Söndag: Stängt
Svar inom 24h, Mån-Fre
Chatta med oss: m.me/smartme.se
Måndag – Fredag: 08-17
Lördag – Söndag: Stängt
Svar inom 4h, Mån-Fre
Glöm inte att ange ordernummer för snabbare hantering.
Om du har lagt din beställning via CDON, Fyndiq, Elgiganten eller Amazon samt utvalda återförsäljare måste du kontakta oss via respektive plattform enligt riktlinjer hos respektive partner.
För kompletta köpvillkor och integritetspolicy klicka på respektive länk.
Reklamation:
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till Smartme.se inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddlagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se
Mer information finner du hos Hallåkonsument genom att klicka på följande länk: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Smartme erbjuder inte någon förlängd eller utökad garanti förutom den lagstadgade rätten att reklamera. Vissa produkter omfattas av utökad tillverkargaranti, detta anges då på produktsidan.
Reklameras varan efter lagstadgad tid på 2 år från inköpsdatum ligger bevisbördan på kunden.
Tänk på att ett funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet (snarast). Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.
Smartme testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd. Produkter som uppges vara defekta, men som visar sig vara felfria returneras till kund och felsökningsavgift kommer att debiteras.
Felsökningsavgift på 849 SEK (felsökningsavgift + frakt t&r) kan komma att debiteras om:
– Produkten konstateras som felfri
– Kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund
– Felet faller utanför garantin pga handhavandefel eller annan felaktig hantering
– Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (t.ex på grund av yttre påverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras – kan avgiften bli betydligt högre.
Vid eventuell tvist följer Smartme.se ARN:s rekommendationer.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr
Ångerrätt:
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot en vara vi har skickat till dig, även om förpackningen är öppnad (se 5.1 för undantag). Observera att förpackningen ska brytas med minsta möjliga skada. Har produkten blivit skadad eller returneras i ej komplett skick så har vi rätt till att värdera hur mycket säljvärdet minskat och dra bort detta belopp från returbelopp.
Innan du returnerar något till oss måste du kontakta oss för att erhålla ett returnummer. Du som kund står för kostnaden för returfrakten när du ångrar köpet. Återlämnande av produkt skall ske senast 14 dagar efter att du kontaktat oss om att du önskar nyttja din ångerrätt.
För att vi ska kunna registrera din retur måste du kontakta oss på hej@smartme.se om du lagt din beställning via Smartme.se eller via respektive marknadsplats: CDON/Fyndiq/Elgiganten/Amazon om du lagt din beställning där.
Vid retur ansvarar kunden för frakt tillbaka till Smartme. Via retur.smartme.se köper du enkelt en returfraktsedel (spårbar) direkt från DHL för 99kr (299kr för större produkter, dammsugare, robotdammsugare m.m). Säkerställ också att produkten är väl paketerad och kommer fram till Smartme i gott skick. Har produkten blivit skadad eller returneras i ej komplett skick så har vi rätt till att värdera hur mycket säljvärdet minskat och dra bort detta belopp från returpengarna.
Här kan du köpa fraktsedel direkt från DHL (spårbar returfrakt): retur.smartme.se
Har du ingen skrivare hemma kan ditt DHL Servicepoint hjälpa dig med utskrift av fraktsedel. Uppge spårningsnummer eller visa dom den digitala fraktsedeln.
OBS! Returer får EJ skickas med ”Rek / Rekommenderat Brev”. Dessa försändelser kommer inte att lösas ut och återgå till avsändaren (kund).
Returer skickas till:
Smartme.se
Solskensgatan 5
75431 Uppsala
Smartme återbetalar ångrade köp så snart som möjligt efter mottagen retur, men senast inom 14 dagar efter att paketet ankommit returavdelningen. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar Smartme kunden för en alternativ lösning.
Konsumentverkets ångerblankett
5.1 Ångerrätten gäller inte vid:
– Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har frseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
– Produkter som hörlurar av ”in-ear” modell på grund av hälso- eller hygienskäl.
– Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
– Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
– Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
– Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
– Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer information om den lagstiftade ångerrätten, se här.